Copyright © 2022 Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Świebodzinie

 

Designed by Darioplus

SANKTUARIUM

MIŁOSIERDZIA BOŻEGO W ŚWIEBODZINIE

Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Świebodzinie
Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Świebodzinie

Chcę podzielić się niezwykle radosną informacją. Po dwuletnich staraniach udało mi się przejść pomyślnie wszystkie etapy rekrutacji do Szkoły Psychoterapii w Ośrodku INTRA w Warszawie. W efekcie w minionym tygodniu dowiedziałem się o przyjęciu mnie do czteroletniej Szkoły Psychoterapii. Jak trudno było się dostać może świadczyć fakt, że na ok. 300 zgłoszeń przyjmowanych jest zaledwie 39 kandydatów. W tym roku było więc jeszcze trudniej. Na rozmowy kwalifikacyjne jest zapraszanych około 80 osób z 300 osobowej grupy ubiegających się.

 

Od września rusza więc nowa edycja Szkoły. To dobra wiadomość dla wszystkich korzystających z naszego Punktu konsultacyjnego  "Droga do Wnętrza". Po profesjonalnym i kompetentnym przygotowaniu obok rozmów wspierających duchowo i psychologicznie będę mógł służyć pomocą w procesie psychoterapeutycznym.

 

Chciałbym w tym momencie prosić o pomoc w zakresie materialnym lub przynajmniej o udostępnienie tej informacji każdemu kto chciałby wesprzeć tę inicjatywę. Będę bardzo wdzięczny za każdą małą cegiełkę z racji, że koszty są spore, a po doliczeniu od zeszłego roku VAT-u, jeszcze bardziej wzrosły. Wszystkie niezbędne informacje znajdziecie na zbiórce poświęconej temu projektowi: https://zrzutka.pl/seb3j8 

 

Ks. Darek Wołczecki

 

 

Poniżej zamieszczam program Szkoły Psychoterapii:

 

 

CELE SZKOŁY

  • pełne przygotowanie uczestników do prowadzenia psychoterapii indywidualnej i grupowej w podejściu humanistyczno – egzystencjalnym

  • dostarczenie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności do prowadzenia psychoterapii w podejściu poznawczo – behawioralnym

  • przygotowanie uczestników Szkoły do korzystania z modelu psychoterapii integracyjnej

 

RAMOWY PROGRAM SZKOŁY PSYCHOTERAPII

 

Szkolenie teoretyczne

I. PODSTAWY POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ I PSYCHOTERAPII

  • Prowadzenie rozmowy psychologicznej

  • Relacja pacjent – pomagający

  • Prowadzenie aktywnego wywiadu

  • Diagnoza problemu dla potrzeb pomocy psychologicznej, podstawy psychopatologii

  • Zawieranie kontraktu

  • Udzielanie pomocy psychologicznej w kontakcie indywidualnym

  • Prowadzenie grupy wsparcia

  • Etyka pomocy psychologicznej

  • Prowadzenie dokumentacji – przepisy i zalecenia

Program zawiera trening interpersonalny (40 godz.), trening terapeutyczny (50 godz.) oraz konsultacje indywidualne.

 

II. MAPA WSPÓŁCZESNYCH KIERUNKÓW PSYCHOTERAPII

 

III. PODEJŚCIE HUMANISTYCZNO-EGZYSTENCJALNE

A. Wprowadzenie

  • Filozoficzne podstawy podejścia egzystencjalnego i humanistycznego

  • Koncepcje człowieka w psychologii humanistycznej

    • teoria rozwoju

    • teoria zaburzeń

  • Koncepcje człowieka w podejściu egzystencjalnym

    • koncepcja bycia w świecie (Dasein) i rozwoju

    • analiza bycia w świecie (Dasein) w odniesieniu do różnych zaburzeń

  • Przegląd kierunków i głównych postaci podejścia humanistyczno – egzystencjalnego

B. Psychoterapia indywidualna

Terapia skoncentrowana na kliencie

    • osobiste doświadczenia Carla Rogersa jako ilustracja jego poglądów na rozwój człowieka

    • analiza pracy C. Rogersa „Teoria terapii, osobowości i relacji interpersonalnych”

    • sposób pracy z klientem; relacja terapeutyczna; triada rogersowska

    • etapy terapii

    • analiza krytyczna terapii skoncentrowanej na klienci

    Terapia Gestalt

    • źródła terapii Gestalt: psychologia postaci, filozoficzne poglądy i osobiste doświadczenia Fredericka Perlsa

    • główne pojęcia i założenia teoretyczne

    • koncepcja zaburzeń

    • proces psychoterapii; relacja JA – TY , opis technik

    • Gestalt dialogujący

    • analiza krytyczna terapii Gestalt

  • Psychoterapia doświadczeniowa L. Greenberga

    • terapia skoncentrowana na emocjach

    • procedury i techniki

    • narzędzia diagnostyczne

    • terapia indywidualna, terapia par

  • Logoterapia

    • osobiste doświadczenia Viktora Frankla i jego koncepcja człowieka

    • koncepcja nerwicy egzystencjalnej i jej etiologii

    • sposób pracy z pacjentem oraz metody logoterapii i analizy egzystencjalnej

    • analiza krytyczna logoterapii

  • Podsumowanie charakterystycznych cech psychoterapii humanistyczno – egzystencjalnej

C. Psychoterapia grupowa

  • Podstawowe założenia i cele terapii grupowej

  • Dynamika i fazy rozwoju grupy

  • Wskazania i przeciwwskazania do terapii grupowej

  • Praca z grupą wg terapii Gestalt

  • Praca z grupą wg terapii zorientowanej na klienta

  • Zastosowania asertywności w terapii grupowej

  • Zastosowanie asertywności symbolicznej w terapii grupowej

  • Zintegrowana koncepcja pracy z grupą

  • Czynniki leczące w psychoterapii grupowej

 

 

IV. TERAPIA POZNAWCZO – BEHAWIORALNA

  • Koncepcja funkcjonowania człowieka

  • Koncepcja zaburzenia i jego etiologii wg terapii poznawczo – behawioralnej

  • Poznawcze modele konceptualizacji problemów pacjenta

  • Sposób pracy z pacjentem indywidualnym

  • Elementy pracy z małżeństwem

  • Analiza krytyczna terapii poznawczo – behawioralnej

 

V. PODEJŚCIE PSYCHODYNAMICZNE

  • Podstawy teoretyczne i koncepcje rozwoju osobowości wg podejścia psychoanalitycznego i psychodynamicznego

  • Koncepcje zaburzeń i ich etiologii wg podejścia psychoanalitycznego i psychodynamicznego

 

VI. INNE PODEJŚCIA

  • Podstawy teoretyczne terapii systemowej

  • Elementy teorii pracy z systemem rodzinnym

  • Psychoterapia krótkoterminowa

 

VII. ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII WEDŁUG INNYCH PODEJŚĆ

  • przeniesienie, przeciwprzeniesienie, rzeczywista relacja, sojusz terapeutyczny

  • opór

  • uświadamianie sobie i wgląd

  • ekspresja „ja”

  • uczenie się umiejętności

 

VIII. PSYCHOPATOLOGIA, PSYCHOFIZJOLOGIA, FARMAKOTERAPIA

  • Zasady klasyfikacji zaburzeń psychicznych, klasyfikacja ICD-10

  • Badania nad skutecznością różnych rodzajów terapii w odniesieniu do poszczególnych klas zaburzeń i wynikające z tego wskazania oraz przeciwwskazania

  • Podstawy psychofizjologii i farmakoterapii

 

IX. PODEJŚCIE INTEGRACYJNE W PSYCHOTERAPII

A. Modele terapii integracyjnej

  • transteoretyczny model psychoterapii

  • model psychoterapii zintegrowanej

  • model uruchamiania czynników leczących

B. Diagnoza psychoterapeutycznaC. Wybór celów i metod – przygotowanie kontraktu z pacjentemD. Etapy procesu terapii i modyfikacje diagnozy oraz celów i metodE. Techniki terapeutyczne typowe dla poszczególnych etapów terapiiF. Wybrane zaburzenia psychiczne i zachowania oraz wskazane strategie postępowania terapeutycznego

  • zaburzenia lękowe

  • zaburzenia obsesyjno – kompulsywne

  • zaburzenia występujące pod postacią somatyczną i psychosomatyczne

  • reakcja na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne

  • zaburzenia depresyjne

  • zaburzenia osobowości

  • schizofrenia i zaburzenia typu schizofrenii

  • zespoły uzależnienia od substancji psychoaktywnych

  • zespół współuzależnienia

  • problemy małżeńskie i seksualne

 

X. ETYKA W PSYCHOTERAPII

  • psychoterapia jako specyficzny typ relacji interpersonalnej

  • relacja pacjent – terapeuta

  • relacja terapeuta – terapeuta

  • relacja terapeuta – społeczność, instytucja, organizacja

  • dyskusja kodeksów etycznych psychoterapeuty

  • dylematy etyczne w pracy psychoterapeuty

 

2. SZKOLENIE PRAKTYCZNO – WARSZTATOWE

I. Warsztaty

  • praktyka pracy indywidualnej z pacjentem wg terapii skoncentrowanej na kliencie

  • praktyka pracy indywidualnej wg terapii Gestalt

  • praktyka pracy indywidualnej wg terapii doświadczeniowej L.Greenberga

  • praktyka pracy indywidualnej wg logoterapii

  • praktyka pracy indywidualnej wg terapii poznawczo – behawioralnej

  • praktyka pracy grupowej wg terapii skoncentrowanej na kliencie

  • praktyka pracy grupowej wg terapii Gestalt

  • praktyka pracy nad zmianą zachowań w terapii grupowej

  • praktyczne konsekwencje podejścia integracyjnego

II. Superwizja

  • Superwizja realizowana jest w formie grupowej – uczestnik poddaje superwizji aktualny materiał swojej pracy

III. Staże

  • W trakcie drugiego i trzeciego roku nauki uczestnicy odbywają co najmniej 360 godzinny staż prowadząc pod superwizją pacjentów indywidualnych i terapię grupową, w ośrodkach, w których prowadzona jest psychoterapia

 

źródło: INTRA

 

Pomyślna rekrutacja do Szkoły Psychoterapii

25 czerwca 2022
Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Świebodzinie