W zeszłym roku nie doszło do zaplanowanego koncertu. Z powodu pandemii w ostatniej chwili Poznański Chór Kameralny i zespół akordeonowy Harmonium Duo zostali odwołani a festiwal przerwany. Tym bardziej serdecznie zapraszamy na tegoroczny koncert Inauguracyjny XI Festiwalu "Musica Misericordia" w Świebodzinie.
17 października o godz. 19.00 w naszym sanktuarium usłyszymy niesamowite Requiem Maurice'a Duruflé po raz pierwszy w niezwykłej wersji na chór i duet akordeonowy.
Wystąpią:
Poznański Chór Kameralny
Zespół Harmonium Duo (Hubert Giziewski i Iwo Jedynecki)
Dominika Kozłowska-Wojnar - sopran
Szymon Chorobiński - baryton
Bartosz Michałowski - dyrygent (Dyrektor Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie).
Wstęp wolny
Bartosz MICHAŁOWSKI
dyrygent
Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego, dyrektor Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966, twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży Pisz muzykę – to proste!, a także współautor projektu Obrazogranie, realizowanego w ramach Biennale Sztuki dla dziecka w Poznaniu.
Ukończył z wyróżnieniem wydział dyrygentury chóralnej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
W latach 1998–2005 był asystentem prof. Stefana Stuligrosza i dyrygentem Chóru Filharmonii Poznańskiej. Z Poznańskimi Słowikami koncertował wielokrotnie w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Danii, Szwecji, Włoszech, Austrii, Szwajcarii, Czechach, na Litwie, w Rosji i w Japonii.
W 2005 roku założył Poznański Chór Kameralny, który jest dziś jednym z najwyżej cenionych polskich zespołów wokalnych.
W 2017 roku Bartosz Michałowski objął stanowisko dyrektora Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie. Z zespołem tym zaprezentował kilkadziesiąt programów koncertowych i przygotował go do kilkudziesięciu koncertów wokalno-instrumentalnych, współpracując ze znakomitymi dyrygentami, m.in.: Andrzejem Boreyko, Tonem Koopmanem, Christophem Königem, Matthew Hallsem, Martinem Haselböckiem, Bjarte Engesetem, Jackiem Kaspszykiem, Krzysztofem Pendereckim, Michaiłem Jurowskim (przy światowym prawykonaniu opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina).
Artysta jest zapraszany do współpracy przez organizatorów renomowanych międzynarodowych festiwali.
Bartosz Michałowski przygotował i zaprezentował dotychczas kilkaset utworów a cappella wszystkich epok, regularnie podejmuje też współpracę z instytucjami i orkiestrami przy wykonaniach dzieł wokalno-instrumentalnych. Ma w dorobku liczne prawykonania i nagrania płytowe. Jest zapraszany do udziału w konferencjach poświęconych chóralistyce i emisji głosu, zasiada w jury konkursów chóralnych.
Jest laureatem nagrody L’Orphée d’Or 2015, przyznanej przez Académie du Disque Lyrique w Paryżu, laureatem Fryderyka 2019 za nagranie opery Hagith Karola Szymanowskiego, zdobywcą Złotej Płyty, a także zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych, w którym przyznano mu również nagrodę specjalną za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym.
Obok bogatego doświadczenia dyrygenckiego, Bartosz Michałowski przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie u Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elssnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska).
Jako solista współpracował m.in. z Paulem McCreshem, Jeremim Rhorerem, Stefanem Stuligroszem i Marcinem Sompolińskim.
Fot. Ksenia Shaushyshvili
Poznański Chór Kameralny
Jeden z najwyżej cenionych polskich chórów. Zdobywca nagrody L’Orphée d'Or 2015, przyznanej przez Académie du Disque Lyrique w Paryżu, nominacji do Fryderyka 2015 oraz Złotej Płyty.
Zespół powstał w 2005 roku z inicjatywy Bartosza Michałowskiego - obecnie dyrektora Chóru Filharmonii Narodowej, a wówczas asystenta prof. Stefana Stuligrosza, twórcy słynnego Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki. Doświadczenie dyrygenckie zdobyte podczas koncertów z tym utytułowanym chórem pozwoliło młodemu artyście stworzyć zespół, o który w krótkim czasie zaczęli zabiegać organizatorzy poważnych konkursów i festiwali.
Poznański Chór Kameralny jest zwycięzcą uznanych konkursów chóralnych i zdobywcą licznych nagród specjalnych: za najlepszą technikę wokalną, najlepsze wykonanie muzyki współczesnej, czy dla najlepszego dyrygenta. Drzwi do regularnych występów na najlepszych festiwalach otworzył mu spektakularny sukces podczas prestiżowego Schleswig-Holstein Musik Festival.
Od tego czasu Poznański Chór Kameralny występował wielokrotnie m.in. na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Transatlantyk Festival, Nostalgia Festival, Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Międzynarodowym Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym, czy Mikołowskich Dniach Muzyki.
Jako pierwszy zespół w Polsce występował z legendarną orkiestrą Concerto Köln i Irish Baroque Orchestra, koncertował również wielokrotnie z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, a także m.in. z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej, Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej, Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej, Czech Virtuosi czy z legendarnym zespołem Dżem.
Stawali przed nim uznani dyrygenci, m.in.: Paul McCreesh, Krzysztof Penderecki, Marek Pijarowski, Łukasz Borowicz, Paweł Przytocki, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Leonard Slatkin, Monika Wolińska.
W repertuarze chóru znajdują się utwory a cappella wszystkich epok. Zespół regularnie wykonuje również dzieła wokalno-instrumentalne. Każdego roku dokonuje kolejnych prawykonań.
Poznański Chór Kameralny nagrał 16 płyt CD.
Fot. Magdalena Kasperczak
Dominika Kozłowska-Wojnar
sopran
Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 7 lat. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w Częstochowie w klasie skrzypiec oraz Państwowy Instytut Muzyczny II stopnia w Łodzi w klasie skrzypiec i klasie śpiewu. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na kierunku wokalno-aktorskim w klasie dr hab. Patrycji Krzeszowskiej-Kubit. Śpiewała w Chórze Politechniki Częstochowskiej Collegium Cantorum, w Chórze Filharmonii Łódzkiej, a od ponad dwóch lat jest wokalnie związana z Poznańskim Chórem Kameralnym. Na scenie zadebiutowała w 2010 roku w Teatrze V6 w Łodzi wcielając się w rolę Małgorzaty w musicalu „Mistrz i Małgorzata”. Swoje umiejętności wokalne doskonali pod okiem dr. hab. Jarosława Bręka.
Szymon Chorobiński
baryton
Jest studentem drugiego roku studiów magisterskich Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, w klasie dr. hab. Jarosława Bręka. W 2018 roku otrzymał Stypendium im. Wojciecha Drabowicza, które przyznawane jest najlepszemu studentowi pierwszego roku Wydziału Wokalno-Aktorskiego poznańskiej Akademii Muzycznej. Ponadto jest finalistą IV Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria w Katowicach w 2020 roku. W swoim repertuarze posiada zarówno najpiękniejsze arie oratoryjne i operowe, jak również pieśni kompozytorów niemieckich, francuskich, angielskich i polskich. Od ponad czterech lat jest członkiem poznańskiego zespołu solistów Lumen Vocale, z którym koncertuje oraz osiąga liczne sukcesy na konkursach w kraju i za granicą. Szymon Chorobiński jest również absolwentem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w klasie fortepianu dr. Przemysława Witka.
Harmonium Duo
Hubert Giziewski & Iwo Jedynecki ukończyli Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie.
W czasie wieloletniej edukacji artystycznej zdobyli szereg najwyższych nagród w Polsce i za granicą. Do najważniejszych, należą laury konkursów w Castelfidardo (Włochy) i Ibla-Ragusa (Włochy). Wielokrotnie otrzymywali stypendia naukowe Prezesa Rady Ministrów oraz Lions Club International Warszawa – Nike. Jako soliści i kameraliści występowali w najbardziej prestiżowych salach koncertowych w Polsce, takich jak: Filharmonia Narodowa, Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego, a także za granicą, m.in.: Suntory Hall (Japonia), Carnegie Hall (Nowy Jork, USA), Teatro dal Verme (Mediolan, Włochy). Koncertowali także w Austrii, Arabii Saudyjskiej, Bułgarii, Chinach, Korei Południowej, Maroko, Niemczech, USA, we Włoszech oraz na Litwie.
W czasie blisko dwudziestoletniej działalności duet zrealizował wiele programów artystycznych, koncentrując się wokół dzieł fortepianowych, kameralnych i orkiestrowych XIX i XX wieku.
Wiele z utworów, m.in. Bacha, Schuberta, Pucciniego, Chopina, Borodina, Enescu, Lutosławskiego, Panufnika zabrzmiało w wykonaniu duetu na akordeonach po raz pierwszy w historii.
Artyści współpracują też z chórami i wokalistami, czego owocem są pionierskie prezentacje kameralnych wersji dzieł J. S. Bacha, W. A. Mozarta, G. Fauré, I. Strawińskiego, F. Poulenca, K. Szymanowskiego.
Jeffrey James, wydawca muzyczny, kompozytor, opisał debiut Harmonium Duo w nowojorskiej Carnegie Hall (w kwietniu 2006) w następujących słowach: "Ktokolwiek uważa, że akordeon jest instrumentem mało ciekawym lub nie pasującym do muzyki klasycznej, nie słyszał chyba dzisiaj tych Panów będących w swoim żywiole. Wykonania takie jak to dzisiejsze, nie zostawiają w komentarzach wiele więcej miejsca obok samych superlatyw. Nie potrafię wystarczająco dobrze oddać słowami ich niebywałego poziomu muzykalności i wręcz nadludzkiej integracji brzmienia, artystycznego zespolenia, więc pozostawiam temat, mając nadzieję usłyszeć ich znowu już wkrótce".